این اما و اگرها به کجا برمی گردد...؟

هزاران اما و اگر این روزها در ذهن "یک مسلمان" رژه می روند و همه به یک چیز ختم می شوند...اقتصاد و بانکداری ربوی!

اگر "یک مسلمانی" که امروز مصداقش ما هستیم و فردا شما، برای امر خیر به خانه ی خانواده ای مذهبی قدم می گذارد و پدربزرگِ شصت بار حج رفته ی خانواده در لباس روحانیت روبرویش می نشیند و بعد از بسم الله می گوید اگر دختر ما را می خواهید باید دو دونگ خانه به نامش بزنید وگرنه به سلامت...! 

اگر حتی مادر و پدر مذهبی خود "یک مسلمان"  این روزها معتقد شده اند که باید دکتری ات را بگیری و سر یک کار ثابت بروی آنوقت اقدام کنیم برای خواستگاری...!

اگر امروز حتی مذهبی های ما نمی توانند با فهمی که برایشان آمده کار کنند و موقع عملی شدن " و یرزقه من حیث لا یحتسب" پای شان می لرزد و به حدیث "رزق اهل علم تامین است" که می رسند دست و پای شان را گم می کنند و نمی توانند به اعتقاد خودشان اعتماد کنند..........این همه یک علت بیشتر ندارد...نظام بانکداری ربوی و اقتصاد بیماری که بر مبنای اقتصاد غربی استوار شده است.


نظام اقتصادی پوسیده ای که دارد "یک مسلمان ها" را چه بخواهند و چه نخواهند، سکولار بار می آورد...تا جایی که رزق دست خداست می شود یک شعار زیبا!

 مراقب "یک مسلمان" درون تان باشید.


پ.ن خیلی مهم: این همه را که می بینم و می بینید باید متوجه شده باشم و شده باشید که چقدر نیاز است به دانشتن علم اقتصاد اسلامی!

و این که باید در کنار موضوعات مختلف مطالعاتی مان جایی را برای یک سیر جدی مطالعاتی با موضوع اقتصاد باز کنیم....به عنوان یک شیعه.

اگر کتاب های خوبی در این زمینه سراغ دارید بسم الله...معرفی کنید و ما نیز معرفی خواهیم کرد ان شاءالله.


پ.ن دو: نگارنده شدیدا معتقد است که راه علاج معضلاتی مثل امر حجاب هم درمان اقتصاد است!

#باید-قوی-شویم



۲۰:۱۰
آسـوکـآ آآ
۲۱ خرداد ۹۷ , ۲۰:۱۶
دروازه همه اشتباهات یه جامعه فقره
متاسفانه ما فقیری هستیم که تو یه کشور غنی هستیم!

پاسخ :

همون که قدیمیا میگن:
شکم گرسنه ایمان نداره!

ممنونم از نقطه نظرتون
فرید پرهمت
۲۱ خرداد ۹۷ , ۲۰:۱۸
اعتقاد با اعتماد فرقی نداره و کسی که اعتماد نداره به هر چیزی که میگه پس اعتقاد هم نداره...
ارتباطی بین بی اعتمادی و اعتقادی افراد با نظام بانکداری نمی بینم و غیر منطقی است...

این که دغدغه دارید جای بسی خوش حالی است و من به شخصه بسیار خوش حال شدم...

پاسخ :

سلام علیکم
خیلی خوش اومدید برادر جان

در مورد اعتقاد حرف تون رو می پذیرم...البته که وقتی اعتماد نباشه اعتقاد راستینی هم در کار نیست اما این افراد به تصور خودشون آدم های معتقدی هستند!

در خصوص ارتباط بی اعتقادی و نظام بانکداری متوجه نشدم کجای عرایض حقیر رو غیر منطقی یافتید
توضیح بدید خوشحال میشم
حسانه ....
۲۱ خرداد ۹۷ , ۲۰:۲۳
سلام
حرف تون قبول دارم.
چون عبادت ده جز داره.9 تای آن در کسب روزی حلال هست...
بعد هم کتاب خاصی تا حالا ندیده جز خاطرات واحادیثی که از اهل بیت ع خوانده ام.
معرفی کنید ممنون میشویم

پاسخ :

یک دنیا سپاس
هم بابت حضور و هم نکته ی دقیقی که اشاره فرمودید
حتما به دنبال کتاب خواهم بود و بعد از پرس و جو از اهل فن در همین مکان خواهم گفت ان شاءالله
هاژ محمود
۲۱ خرداد ۹۷ , ۲۰:۲۵
سلام

ما نیز منتظر معرفی کتاب هستیم :دی

پاسخ :

سلام

منتظر باش ما نیز با شما منتظر می مانیم... یک استادی قرار شده سیر مطالعاتی بهم معرفی کنه ولی گفته جدی بخوای کار کنی 20 سال طول میکشه

حتما اطلاع رسانی خواهم کرد ان شاءالله
فرشته ...
۲۱ خرداد ۹۷ , ۲۱:۱۸
این مملکت ما هر چیزیش رو بشه چشم پوشی کرد(که نمیشه) از بانک‌های خونه خراب کنش نمیشه چشم‌پوشی کرد،اسم اسلامی به اون بزرگی هم یدک میکشن:(

پاسخ :

تا وقتی یدک خواهند کشید که ما قوی نشده باشیم و با علم و قلم در دهان شان نکوبیم...!
گمنام ...
۲۱ خرداد ۹۷ , ۲۱:۵۵
به شخصه چند ماهی هست که به علت شنیدن صحبت های اقای آملی درباره ربوی بودن بانک ها دیگه پول هامو تو بانک نمی ذارم و ازحساب می کشم بیرون و اگه قرار بر پس اندازِ
خودم پس اندازمی کنم نه تو بانک
این کار کوچیکه اما اگه کم کم تمام جامعه این کار رو کنند بانک ها جمع می شن...
دوستانم هم به این کار تشویق می کنم...

در رابطه با بد حجابی هم،
اقتصاد تنها دلیلش نیست
دلیل اصلیش رو در اطرافم دارم می بینم
 جهل!!

معرفی کتاب : 
کتاب "اقتصاد فقیر" از آبیجیت برنجی خوندنش بد نیست.

یاعلی مدد

پاسخ :

سلام و ممنون

قطعا همینطوره که می فرمایید...در حوزه علوم انسانی هر معلول هزاران دلیل ریز و درشت می تونه داشته باشه و بی حجابی هم از این امر مستثنی نیست.

و واقعا ممنونم بابت معرفی کتاب...
ناشناس
۲۱ خرداد ۹۷ , ۲۲:۰۵
من به اقتصاد غربی بیش از وضع کنونی اقتصاد ایران اعتماد و اعتقاد دارم! این وضعیت کجایش غربی است؟
همان غربی اش را پیاده کنند اسلامی اش پیشکش! :/

پاسخ :

علیکم السلام
حالا چرا ناشناس؟!

وضع کنونی اقتصاد ایران معلول علت های مختلفی ست...یکی اش سوء مدیریت است که شما به درستی بهش اشاره کردید. اما یکی ش از قضا نقش اقتصاد غربه! نقش دلار...
نقش فدرال رزرو...و نقش وزارت خزانه داری آمریکا
موفق باشید

ناشناس
۲۱ خرداد ۹۷ , ۲۲:۲۴
نقش اقتصاد غرب یا مدل اقتصاد غرب؟
من عرض کردم که مدل اقتصاد غرب به همراه جریان آزاد اطلاعات رو اگر ایجاد کنند بهتر از وضع کنونی است.
چون اقتصاد ما ملغمه ای از اسلام نصفه نیمه، اقتصاد غربی نصفه نیمه، اقتصاد دولتی نصفه نیمه، بخش خصوصی نصفه نیمه و همه چیزهای نصفه نیمه ست!
وگرنه میدونم و قطعا اقتصاد غرب بر ما اثر گذار است و دلیل این عدم توانایی در کنترل اثرات اقتصاد دنیا بر اقتصاد خودمون همون نصفه نیمه بودنِ تمام جزئیات این اقتصاد بی در وپیکره.

نمیدونم چرا ناشناس! فکر کردم با ناشناس نویسی گناه غر زدنم به مملکت کمتر میشه!

پاسخ :

خیر منظور حقیر نقش اقتصاد غرب بود نه مدل...هر چند مدل غربی هم افتادن در دام آن هاست...دنبال مُسکن هم نیستم....دنبال راه حل هستیم.

شما هم اگر کتابی مد نظر دارید معرفی کنید ممنون میشم....حتی به صورت ناشناس!
صـــا لــحـــه
۲۱ خرداد ۹۷ , ۲۲:۵۹
و بیمه.... و بیمه رو نگفتید!

شهید مطهری یک کتاب داره در مورد بیمه. در مورد اقتصاد هم یک کتاب از شهید صدر هست به نام اقتصادنا
ولی هیچ کدوم از این دو رو نخوندم.

ولی داستان بغرنج تر از این حرفاست که با مطالعه ما حل شه... 
به نظرم در حال حاضر اولویت ما باید مطالعه در مورد اقتصاد مقاومتی باشه

پاسخ :

و بورس...!

اسم کتاب "اقتصادنا" ست؟
ممنونم بابت معرفی...

به نظرم باید مبانی اقتصادی رو یاد بگیریم تا بعد بتونیم اقتصاد مقاومتی رو بفهمیم و تحلیل و تبیین کنیم.
فرید پرهمت
۲۱ خرداد ۹۷ , ۲۳:۴۳
خیلی خوبه که بحث گرم شده...
دوستان و هم وطنان عزیزم،‌بیایید به جای نق زدن و به جای بیان صورت مسئله به «چگونگی» حل مسئله فکر کنیم و این که ببینیم «ما» برای تغییر وضعیت و اصلاح آن چه گام یا گام هایی می توانیم برداریم...
مطالعه خوبه اما در مورد مشکلات و مسائل بنیادی، دنبال کتاب نگردید، چون اقتصاد هر کشور بنا بر ظرفیت ها و شرایط فرهنگی و صنعتی اون کشور، مدل و الگوی خودش رو می طلبه...

مطالب شما رو از طریق RSS پیگیری و مطالعه می کنم..

پاسخ :

سلام...شما لطف دارید بزرگوار

این هایی که فرمودید هم در قالب مطالعه می توان جای داد...با تفسیر موسع "مطالعه"
قطعا مطالعه ی میدانی و تحلیلی و ...را نیز می طلبد این بحث همون طور که شما فرمودین اما مبنای کار شاید در کتاب هایی به دست بیاید.


دعا کنید برای ما
سوما ..
۲۲ خرداد ۹۷ , ۱۱:۰۹
حرفتان درست است؛ اما فقط از نگاه مردانه.
از نگاه زنانه اگر ببینید، قدری حق سختگیری می‌دهید.
یک دختر در جامعۀ هزار رنگ امروز، چطور می‌تواند به مردی اعتماد کند که معلوم نیست چه بازی‌هایی سرش دربیاورد؟
همۀ پشتوانۀ آن دختر خودش بخواهد یا نه، میشود مهریه، (تازه اگر مردی پایبند به پرداخت حقوق زن باشد، بنا به آنچه فرمودۀ قرآن کریم است).
زنان ستمدیده از شوهران که گاه خانواده‌هایشان آنها را نمی‌پذیرند یا اگر بپذیرند، هزارگونه جبر و زور بارشان می کنند، اگر به لحاظ مالی هم تامین نباشند، هیچ امیدی به آیندۀ خود ندارند

پاسخ :

حرف تون رو می پذیرم و آن ها را هم محکوم نمی کنم...کسی دیگر و جایی دیگر را محکوم کرده ام حتی در همین پست.

اما نکته این جاست که این پشتوانه ی مالی هر چقدر هم زیاد باشد جایگزین خیلی مسائل اصلی نخواهد شد...اگر پسری اراده ی ستم کردن داشته باشد یا نگاه ما قبل اسلامی به زن داشته باشد یا بد اخلاق باشد یا بد دهن باشد یا دست بزن داشته باشد، پشتوانه ی مالی هیچ وقت ضامن خوشبختی دختر نخواهد شد...حتی ضامن مظلوم واقع نشدنش نیز.
و این را گفتم و پذیرفتند... و هم چنین گفتم با تحقیق و پرس و جو و گفت و گو به ایمان و اخلاق پسر واقف شوید نه این که با این پشتوانه ها صورت مساله را پاک کنید.

راستش را بخواهید این پشتوانه ها نه پشت ازدواج که بیشتر پشت طلاق ها را گرم نگه می دارد...مگر نه این که امام حسن علیه السلام فرمودند اگر پسری مومن بود دختر خود را به او بده که اگر و اگر و اگر...  (صحبت از ایمان نداشته ی من نیستا! صحبت وظیفه ی طرف مقابله)

و مگر نه این که فرمودند هرکس بدون ترس از فقر ازدواج کند خداوند از فضل خود آن ها را بی نیاز خواهد کرد...؟

. وگر نه این که: ان یکونو فقراء یغنهم الله من فضله

و گفتم...و پذیرفتند...و  هم چنان با اعتقاد می گویم که پسری که به خاطر ترس از مهریه و پشتوانه ی مالی دختر مجبور به خوش رفتاری با همسر و همراه زندگی اش شود....ادامه ش رو خودتون پر کنید!


فقط هم حق الله نیست...این که در لباس روحانیت! پدر و مادری را ناامید کنی تا دیگر صحه نگذارند به حرف پسرشان که می گوید خانواده ی معتقد با عمل که این ملاک ها برایش ملاک نباشد وجود دارد...باور کنید وجود دارد.
و دیگر همراهش نباشند...
نـــای دل
۲۲ خرداد ۹۷ , ۱۵:۰۵
وقتی بانک ها به اسم اسلام ضربه میزنن به اسلام...
یکیشون همین موسسات مالی که به اسم امامان معصوم..

بعدش مگه بانک مرکزی شورای فقهی نداره
این شورا اونجا داره چیکار میکنه..!!!!!

پاسخ :

جواب اینه که احتمالا سوادش وجود نداره و نمی گذارن فقها متوجه بشن در بانک ها چه اتفاقی داره میفته...همین اتفاق داره در خصوص مراجع هم میفته که نمی گذارن آقایان متوجه سیستم خلق پول بانک ها بشن
رهرو ...
۲۲ خرداد ۹۷ , ۱۵:۴۶
سلام علیکم
سایت جنبش ممانعت از جنگ با خدا (reba.ir)  می تونه به شما کمک کنه.
به همراه کتابخانه پرو پیمانی که داره.
http://book.reba.ir/

پاسخ :

علیکم السلام
به به...چه کارهای خوبی داره انجام میشه
چقدر خوبه این کتابخونه

و چه پست با برکتی شد...یک دنیا سپاس از شما
دعامون کنید
رهرو ...
۲۲ خرداد ۹۷ , ۱۵:۵۴
خواهش می کنم.
بله جنبش ربا سالهاست داره در این زمینه کار می کنه
با حضور متخصصینی که که واقعا در این زمینه دغدغه دارند.
در پیام رسان های مختلف هم کانال دارند با محتواهای خوب.


پاسخ :

اجرشون و اجرتون با خدا

واقعا ممنونم
لوسی می
۲۳ خرداد ۹۷ , ۰۱:۳۶
بله معضل این مملکت اقتصادشه اما نه فقط اقتصادش!
من فکر میکنم این سیستم و این نوع از تعریف حکومت داری و چینش ارگانها اشکالات بزرگی رو ایجاد کرده. تو مملکت ما همه ی مسئولین هم همه کاره اند و هم هیچ کاره!
سیستم نظارتی ضعف بسیار پررنگی داره که همه ی اینها به بیماری اقتصاد منجر میشه. مشکلمون هم فقط بانکها نیستند خدایی! مشکل از پایه و ریشه ست نه از یک شاخی و یک برگی!
متاسفم اما گاهی فکر میکنم تن دادن به حکومت دیکتاتوری از وضع کنونی وضعیت بهتری رو ایجاد می کرد.
اگر فکر می کنید کامنتم ترویج ناامیدی در جامعه ست تاییدش نکنید. این حرفها رو هرجایی نباید گفت.

پاسخ :

بله معضل این مملکت اقتصادشه اما نه فقط اقتصادش!
و در ادامه ی صحبت هاتون حجمی انبوه از ادعاها و تئوری ها مطرح شده که بدون رفرنس و استدلال و استناد باقی مونده و این خلاف عادت ما حقوقی هاست :)
فرمایشاتتون بعضا می تونه درست باشه یا نباشه که البته در مقابل با جواب هم همراه خواهند بود.
مثلا این که سیستم حکومتی ما با همان تفکیک نسبی قوایی همراه است که در بسیاری از دول غربی وجود دارد و البته مسئولیت ها به وضوح و به تفکیک مشخص شده. حالا این که فرمودین همه ی مسئولین همه کاره اند و هیچ کاره برای رسیدن به پاسخ، توضیح بیشتر و مستند تر شما رو می طلبه.

در خصوص ضعف در سیستم نظارتی بسیار بسیار موافقم باهاتون...یک حفره ی عظیم از ابتدای انقلاب و یا حتی خیلی قبل تر از باب نظارت در این مملکت دیده می شود. علی رغم این که ما " الم یعلم بان الله یری" ها داریم و غربی ها ندارند!

در خصوص تاسف تون باید خالصانه و متواضعانه بگم من هم متاسفم چون این نوع تلقی از حکومت اسلامی شدیدا خطرناک می نماید! 
اگر حکومت دیدکتاتوری را با توجه به خصلت های خاص فرهنگی اجتماعی مردم ایران مرجح می دانید بحثی دیگر است
اما اگر در مقایسه با حکومت اسلامی ولی فقیه به این نتیجه رسیدید به نظرم می طلبه که مفصل در این زمینه ذیل همین پست یا ذیل یک پست مستقل بحث کرد.
به نظرم شدیدا نیازه که مبانی جمهوری اسلامی تبیین بشه در متن جامعه و این بحث ها را در همین راستا و مایه ی خیر کثیر می دونم.

یک دنیا ممنونم از شما
لوسی می
۲۳ خرداد ۹۷ , ۰۱:۳۷
خب الحمدلله که کامنتهاتون کلا نیاز به تایید ندارند :/

پاسخ :

نیازی به عدم تایید ندارند!  :)

صحبت می کنیم...چه عیبی داره؟ با بستن که کار درست نمیشه :)


ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">

به دنبال حقیقت

مَن با یَقین کافِر، جَهان با شَک مُسَلمان...

یا أکرم من اعتذر الیه المسیئون...

شاعری هستم که حقوق می خواند،
یا شاید حقوق خوانی که شاعری بلد است... .
Designed By Erfan Powered by Bayan